Ahir vaig revisar el vídeo de singulars on apareixia Pere Salvador (director de l'institut Alba) i a Ricard Jiménez (Tècnic d'Educació).
Ells són experts en tractar als adolescents i fan xerrades a pares i a mares per tot Catalunya.
En primer lloc fan una presentació dels adolescents. Usen la metàfora del cuc de seda i el capoll. Parlen de com les hormones afecten tant al cos com a la ment. El lòbul frontal segueix creixent i aquest es veu veritablemente alterat ler l'amígdala (afectació de les hormones).
Ells sempre parlen amb molts exemples personals.
Els adolescents tenen noves necessitats: amics (espai de socialització), trencar la rutina o necessitat d'anar fent coses noves (descobriment; tot ralla), llibertat (el meu espai).
Comparar adolescents i adults.
Per ser persones estables:
- Autoestima: Estimar-nos a nosaltres mateixos, físicament i mentalment.
- Autoconcepte: Saber com som.
- Autoeficàcia: Saber en que som bons i en que no som bons.
Un exercici que plantegen és el de fer una llista de característiques/ coses que feia el nen amb 10 anys i ara amb 14 o 16. I la tercera llista amb com els agradaria que fos l'adult.
La segona part va encaminada a les seves receptes. Posen exemples reals, personals, directes sobre la societat.
· No puc escollir els amics del meu fill, però sí el lloc on els ha de fer (trobar un espai òptim per fer amics).
· Els ases caminen amb bastonades i pastanagues (límits i normes per la convivència; reforçar les conductes apropiàdes i castigar les inapropiàdes; equilibri).
· Cal educar fent passar una mica de gana i una mica de fred. (esforç i compromís, educar en valors).
· Defensem la llibertat sempre que sigui condicional (esenyar a ser responsable si volen ser lliures).
· A la canalla i als minyons no els prometis si no els dons (coherencia i previsibilitat en totes les actuacions; l'arbitrarietat porta confusió; negociar els límits i les normes però no en el mateix partit).
· No es personal, són negocis.
Parlen de l'experiència de l'Escola de Mares i Pares (junts serem més forts).
· Control emocional dels adults (ells no ho fan per fotre o per ferir-nos; és hormonal; els pares actuen amb tranquil·litat; cal entendre per poder controlar les emocions i actuar millor; castigar amb el cap no amb el cor, no deixar-se portar per les passions).
Exemples de recompenses en funció del seu comportament/ conductes.
· Reinvindiquen la nostra quota d'amor (vincle emocional, amor entre pares i fills; no trencar el vincle; el conflicte aparca els sentiments; els sentiments són fonaments de les persones i la convivència; no abandonar el contacte físic i de les expressions d'amor com petons i abraçades).
Llista de premis/ bronques que li dono al meu fil.
· El més net és el qui no embruta (treballar la comunicació; al discutir no sempre guanyar, deixar que argumenti; cuidar les expressions; paraulotes, insults, respecte).
· Escolta activa (missatges personals i específics; parafraseig).
· Si som amics dels nostres fills, ells es queden orfes.
· Autoritat (no estem al mateix nivell; tenim responsabilitat de la seva manera de ser; ems sentim orgullosos del que fan).
I acaben...
Ànims!
Podem perdre batalles, però la guerra està guanyada!
No hay comentarios:
Publicar un comentario